Feestend de wereld rond bij LeesLab

Het einde van het jaar nadert, dus natuurlijk komen de decemberfeestdagen in de boeken langs. Maar in de themakist zitten ook verhalen over Holi, Divali en Eid-al-Fitr. Hoewel deze feestdagen door veel van onze leerlingen gevierd worden, krijgen ze op school vaak minder aandacht. Vanuit LeesLab wilden we ze nu juist een plek geven. Leerlingen leren zo niet alleen over de wereld, maar ook over elkaar. Ze horen hoe klasgenoten bepaalde feestdagen vieren en herkennen zichzelf in verhalen die aansluiten bij hun eigen achtergrond. Andere leerlingen ontdekken juist van alles wat hun nieuwsgierigheid prikkelt. Dit is precies waar we bij de opzet van een thema over nadenken: we zoeken naar een onderwerp dat breed en verrassend is, waarin leerlingen zichzelf kunnen herkennen en dat hen nieuwsgierig maakt naar anderen.
De themakist samenstellen was minder uitdagend dan je misschien zou verwachten. Hoewel december op scholen vaak in het teken staat van Pietendecoraties en kerstbomen, zijn er gelukkig steeds meer cultureel diverse kinderboeken beschikbaar. Titels als Feest, Vier feest met ons en het favoriete Bam-boekje Dans, dans, dans! laten zien dat feest, van verjaardag en bruiloft tot Holi en Eid-al-Fitr, bij elke leerling tot de verbeelding spreekt.
Elke groep werkt met een passend voorleesboek dat net even verder kijkt dan de ‘gewone’ decemberverhalen. De leerkracht van groep 4 leest Maantje en het kerstfeest van de dieren van Sjoerd Kuyper (2022) voor. In dit boek volgen we Maantje naar Suriname, waar ze kerst viert bij haar oma. De Surinaamse tradities, van eten tot familiegewoonten, zijn mooi verweven in het verhaal. Dat zorgt voor herkenning bij de ene leerling en nieuwe ontdekkingen bij de andere.
In groep 5 wordt De sneeuwman en ik (2024) van Simon Stephenson voorgelezen, en in groep 6 Een jongen met de naam Kerstmis van Matt Haig (2021), mede door de verfilming inmiddels een moderne klassieker. Een van de mooiste effecten van een goed voorleesboek is dat een leerling die aan het begin van een thema nog moeite heeft met lezen, ineens door een verhaal gegrepen kan worden. In dit geval omdat hij het boek persoonlijk van de meester kreeg.
Het thema blijft niet in de klas. Groep 4 bezocht het Wereldmuseum voor de tentoonstelling Feest! Wereldwijd. Tijdens deze themaverdiepende activiteit ontdekten leerlingen onder andere dat in Japan met kerst vaak KFC wordt gegeten, en dat kerst in Zuid-Afrika gepaard gaat met een feestelijke braai.
Thematisch werken betekent dat we feest vanuit verschillende invalshoeken kunnen benaderen en dat we aandacht hebben voor de culturele identiteit van leerlingen. Uiteindelijk willen we zoveel mogelijk kinderen nieuwsgierig maken en laten kennismaken met alle werelden die een boek kan bevatten.
